Maailman menoa periferiassa

Kimi ja sirkusvankkurimme vaihtaa taas kaupunkia

Pöly (kuvitteellinen) kertoo jo kauas 'pampaksella' missä F1 karavaani on lähestymässä Katalonian areenaa. Tauko kisojen välissä on antanut talleille hyödylliset 3 vkoa värkätä menopeleistään yhä rajumpia rasseja. Kilpailu urheilussa kun on vain leikkiä, haluavat jotkut ihanteelliset edelleen uskoa. Autourheilun kuningasluokassa on leikki lajista kaukana, jos niin haluaa.

Kaikki moniarvoinen, puolesta/vastaan lähestyminen, kun antaa 'vaativammillekin' penkkiurheilun asiantuntijoille ja ystäville vain entistä mielenkiintoisemman keskustelualustan, erittäin laajan ja vaikeaselkoisen sekä suurta asiantuntemusta vaativan kilpaurheilun, F1'n ymmärtämisessä.

Mercedeksen omistaja yhteyksissä kuohuu kun lajin ylipappi BE ( http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/05/1542733/mercedeksen-... ) toteuttaa despootin 'myönteistä' ammattiaan.

Myös lajin suurin, taitavin, menestynein ja ehken myös (ainakin pian) vanhin kuljettaja Shumi (Shumacher), on alkanut turhautumaan tilanteeseen, jossa kuljettajille on asetetty entistä enemmän edellytyksiä pärjätä radalla myös pyörien tilalle asetetuilla, sanojensa mukaan 'raaoilla kananmunilla'. Turhautuminen renkaisiin on hyvin ymmärrettävää. Se vaatii kuskeilta erään ulottuvuuden parempaa hallintaa.

Kimillä taidot renkaittensa kanssa ovat hyvin hallussa. Miehestä on lisäksi paljastumassa entistä  virtuaalisempia ominaisuuksia sekä radalla, että sen ulkopuolella. On mukavaa olla taas suomalainen, varsinkin kun lätkässäkin juna on toistaiseksi hyvin raiteilla.

Tulevan viikonlopun tilanteita en lähde ennustelemaan sen pidemmälle. Hyvin monella autolla ja kuskilla on vielä ennen nokitusta näytön paikat hallussaan. Kun ruutulipun kohdalla kädet katsotaan ja kortit levitetään pöydälle, sitten tiedämme kenen 'ruma käsi' korjasi potin. Jokainen sököringin ilot ja surut kokenut toki tietää, että kyse ei sittenkään ole vain tuurista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Joo, nyt on odotettavissa mielenkiintoinen viikonloppu.

Lotus-talli sai kuulemma (ilman Kimiä) nopeutta autoonsa uusien osien ansiosta. Testit ajoi "kakkoskuski" Roman Grosjean,- ja teki hurjan hyvää työtä. Nopein poika... "Ykköskuskille" ehkä hieman paineita.

Edellinen kilpailu meni nousujohteisesti,- ja antoi tukea kauden alussa käytyyn hypetykseen, että auto pelittää.

Kimi Räikkönen tuli kakkoseksi urheilun syövän, eli määräyksen vuoksi. Reilua kilpailua ei sallittu. Edelle oleva, ja nopea myös, käskettiin päästämään Räikkönen "ykköskuljettaja" ohi.

Urheilussa tulosten manipulointi on suuri ongelma. Se on vedonlyöjien kannalta hankalaa. Onneksi tuollainen manipulointi ei ole moottoriurheilun lisäksi yhtä mediavapaata kuin kuin muun urheilun saralla.

Tälläkin foorumilla käydään mediakeskustelua,- ja krisoidaan siitä, että media tiedottaa.

Reilua tavallaan, että moottoriurheilijat myöntävät lajinsa parissa olevan tulosmanipuloinnin mahdollisuuden. Pitävät sitä jopa oikeutettuna, joka kertoo lajista jotain..

Rallimies Hirvonen puolestaan ei saanut voittaa kilpailua, jonka urheilijana olisi voittanut, mutta, kun tulosmanipuloija iski,- piti antaa urheilullisesti hitaammalle tilaa, että se sai voittaa.

Nyt on odotettavissa erittäin mielenkiintoinen kilpailu. Voittaako Lotus-talli,- ja kumpi on voittaja?

Räikkönen oli nopea viimeksi, mutta Grosjeanilla kokemusta uusista osista,- ja hurjasti Kimiä enemmän kilometrejä takana. Se ei mielestäni voi olla näkymättä tuloksissa.

Toivottavasti Räikkönen on saanut lisävirtaa istumalla jääkiekkokatsomossa,- ja pitämällä hauskaa, samalla kun kakkospoika on tehnyt TÖITÄÄN.

Pitkäänvetoon vedän Räikköselle, mutta en suurella panoksella...

Toivotaan, toivotaan...

http://www.youtube.com/watch?v=7umVbcR-QsM

Käyttäjän koskela kuva
Matti Hemmi

Myös Fi on tiimi- /joukkuelaji. Ensimmäinen on talli ja sen Mm-pisteet. Toisena tulee kuljettajien mm-sarja. Ensikädessä molemmat kuljettajat pelaavat tallin eduksi, ja maaliintulojärjestys on koko paketin edunmukainen järjestys, jota joissain piireissä haukutaan kielteisellä tallimääräyksen nimikkeellä. Se kun ei enää ole niin tiukasti kielletty kuin aiemmin.

Jokainen suomalainen voi olla varma, että Kimiä on turhaa puolustella. Mies on nykyään jo kypsä, entistä itsetietoisempi jääkylmä ammattilainen. Kaikki muut sen tietävät, paitsi muutamat suomalaiset, jotka edelleenkin elävät urheilussakin Tahko Pihkalan aikaa.

Joillakin vaan näyttää iskostuneen selkäytimeen viha Räikköstä kohtaan. Kaikki mahdollinen pyritään kääntämään aikakautensa kyvykkäimpää ja alan piireissä yhtä kunnioitetuinta suomalaista kuskia vastaan. Tämä nyt vaan ihan alkuun tästä asiasta. En enää kommentoi vastaavaa Kimi / Grosjean paremmuuden puolesta, enkä sitä vastaan. Asiaa, jonka kaikki neutraalisti ajattelevat oivaltavat. Onneksi Lotuksella ja Kimillä on yksi sarjan nopeimmista kuskeista tiimissään, eli Grosjean.

Siksi toivonkin asiallista, reilua, reaalista, jopa kirpeääkin keskustelua repimisen sijaa. Se on kyllä mahdollista, uskokaa pois. ;-)

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Näin on Matti näreet.

Ymmärrän kyllä moottoriurheiluun liittyvän problematiikan, kun teamina toimitaan.
Ymmärsi Mikko Hirvonenkin, vaikka koskaan määräyksen kohteeksi joutunut ei kohtaloaan selvittele hymysuin.

Urheilussa ei voi menestyä, jos valmentaja häviönkin jälkeen keskittyy vain hyviin osoihin ottelussa.

"Siksi toivonkin asiallista, reilua, reaalista, jopa kirpeääkin keskustelua repimisen sijaa. Se on kyllä mahdollista, uskokaa pois. ;-)"

Ymmärrän..............Mutta, kirpeys pitää sitten kestää.
Se ei ole sama kuin loanheitto.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Red Bull:lla on näemmä muutama duunipaikka auki tekniikkapuolella. Vielä ehtii hakea.

http://jobs.electronicsweekly.com/job/1401302021/h...

Barcelonan kisasta tulee mielenkiintoinen.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Sanoisin Erkki Mustasaaren sanoin perjantain harjoituksista:

"Kimiltä aika hyvä perjantai.
Olemme nimittäin alkukauden aikana nähneet huonojakin perjantaita."

Kyllä, aika hyvä perjantai, joka käytännössä tarkoittaa aivan kärjessä olemista.

Roman Grosjean ilmeisestikin olisi ollut tuloslistan kärjessä, mutta hitaammat edellä estivät parhaan ajan ajamisen.

Hänellä oli pehmeän renkaan enismmäisen nopean alkaessa selvästi nopein ykkössektori, ja, kun kysessä on nopea Lotus, niin sillä olisi ilman hidastajia menty kärkeen.

Mutta, tulokset antavat odottaa hyvää viikonloppua.

Ennustan, että Valtteri Bottas voittaa urallaan maailmanmestaruuden.

Suomella on hyvin pullat uunissa, Formula1:n tulevaisuuden suhteen.
Nääs, kun niissä kolmosissakin oli pari suomipoikaa kolmen joukossa harjoituksissa.

Käyttäjän koskela kuva
Matti Hemmi

Jälleen kerran olen paitsiossa ja 'tietosulussa' täällä etelä Suomessa. Kisan katson jossain joka tapauksessa, tavalla tai toisella.
Lauantain aika-ajot ovat tosi tärkeät ja kertovat tulevasta kaudesta kisan tuloksien mukana eniten mitä tähän mennessä on nähty.